Nombre total de pages vues

mardi 31 octobre 2017

Maijane Niger ,Maijane Niamey



De rivier "Niger" bij zonsondergang
Luisterend naar muziek van Niger, schrijf ik mijn eerste artikel over  mijn bezoek aan Niger.  In februari 2016,  werd er me de vraag gesteld of ik Agadez kende en er ooit naar toe was geweest.   Agadez, een stad in Niger ergens in Afrika.  Niger als land kende ik ook niet... Wat ik niet ken, spreekt me aan  en triggert me  …. Dus dacht ik, het is tijd om Niger te ontdekken.

Toen ik voor het eerst sprak ik met een aantal vrienden over  Niger,  kon ik geen beeld vormen.   Een land waartoe elke ambassade als reisadvies aangeeft  “te vermijden”, een regio met onrusten, …  Een negatief beeld over dit land is rap gevormd en blijft bij ieder van ons hangen. Een beeld gevormd en  gevoed door Europese instellingen en media.

In maart 2016 vroeg ik me af, waarom is Europa zo negatief over dit land en wordt het eens geen tijd om  positief beeld te vormen over dit land. Voorheen was Niger  een parel van cultuur en natuur. Een must voor een reiziger die  wegdroomt bij de  woorden als tenere, chameau en veel meer.



Niamey 2017
Dus ik besloot er heen te gaan,… en  zo vertrok ik in begin augustus  naar Niamey.  In deze reis heb ik enkel Niamey en omstreken bezocht en in de komende posts kan je meer hierover terugvinden.

De Europese instellingen en ambassades hebben een angst vacuüm rond dit land gemaakt. Heel veel Europeanen, inclusief heel veel Belgen,  zijn bang om daar heen te reizen. Voor de aanvang van mijn reis, heb ik veel van mensen rondom mij vragen  als “Ben je niet bang,, Wat ga je doen als, ….” gekregen. Hoe je aan dit angstvacuum kan doorbreken, weet ik niet. Mijn antwoord die ik  je reeds meegeef is, stop met alles te geloven wat in media wordt meegegeven en wees niet bang om zelf daar heen te gaan. 

Het toerisme in de woestijn was in Agadez een  heel belangrijke economische activiteit tot 2005.  Expitidities doorheen de woestijn waren het handelsproduct van de regio en bracht voor iedereen een inkomen.  Het toerisme in Niamey had andere accenten, maar was ook een belangrijke bron van inkomsten.  

Niamey 2017

Nu, 2017,  wordt afgeraden om te reizen naar Niger , en  is de belangrijkste econimische activiteit (het toerisme) dood daar.


Om het vacuum van negativitiet te doorbreken en een ander beeld te geven van Niger, ben ik begonnen met deze blog.

De komende berichten & foto’s gaan over mijn reis die ik heb gedaan deze zomer (augustus 2017) in Niamey. Niger is een mooi land en een pareltje om toe te voegen aan de nog te exploreren landen. Indien je een liefhebber bent van een beetje ongerept reizen,  een land wil ontdekken waar de stress nog weinig bodem heeft gevonden en een warm onthaal is, … GO For It.









Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire